שיווק בוידאו הפך להיות אחד הערוצים שמגדיל את התחרות בין פייסבוק לגוגל. יוטיוב, בתה המאומצת של גוגל משנת 2006 (נולדה שנה קודם) הפכה להיות המוקד החם שגורם לשתי המתחרות להראות שרירים לאחרונה. שלא תבינו אותי לא נכון, כמי שעוסקת בתחום השיווק בוידאו מספר רב של שנים, אני מתרגשת מהיכולות המרשימות של פייסבוק, אבל השמועות שרצות לאחרונה, מספרות על תעשיה שמגלגלת מליוני צפיות על חשבונם של יוצרים מקוריים ביוטיוב. על גניבת תוכן, חוסר מקוריות והמלחמה האינסופית בין פייסבוק ויוטיוב (גוגל).
פייסבוק או גוגל? נקודת המבט המשולבת שלי
תחום ההתמחות שלי הוא Social SEO, אפשר לומר שזה שילוב של 2 עולמות: עולם קידום האתרים ועולם השיווק ברשתות החברתיות, ולכן אני כל כך נהנית לסקר את הפעילות של 2 העולמות המדוברים ביותר: גוגל (במקרה הזה גם יוטיוב) ופייסבוק. בכתבה אחשוף את הסוד הגדול שלא ידעתם על פייסבוק ואת ההשלכות על עולם היצירה.
פייסבוק וגוגל בשנת 2015.
במהלך שנת 2015 פייסבוק הפעילה טקטיקה אינטנסיבית כדי להקטין את הפערים בינה לבין גוגל, וניסתה לתפוס את תשומת הלב של משתמשי הרשת החברתית על ידי פיתוח וקידום מנוע החיפוש, הצעת פתרונות לעסקים מקומיים, שת"פ עם אתרים חדשותיים, תמיכה בעמותות, תמיכה בסרטונים (פרסום סרטוני 360 מעלות בפייסבוק) ועוד.
נכון להיום, נובמבר 2015…גוגל היא עדיין מנוע החיפוש הגדול בעולם ובעל מדד אמינות גבוה. ברמה המסחרית, גולשים מעדיפים להזין פרטי תשלום באתרי אינטרנט מאובטחים מאשר בדפים עסקיים ולכן בעלי האתרים לא יוותרו על אופטימיזציה לאתרי מסחר ואף יעניקו לו ראשוניות על פני שיווק בפייסבוק. לעומת זאת, עבור עסקים קטנים פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות יכולות לשמש קרקע פוריה מאוד. בסופו של דבר, פייסבוק עדיין משרתת את המטרה של בעלי האתרים ומסתמנת כציר תנועה מרכזי להובלת גולשים ממנה אל האתר.
החיקוי העלוב
מקור הצמיחה הפנומנלית של פייסבוק בזירת הוידאו נובע בפרסומים המצביעים על 8 מליון צפיות (פורסם לפני 4 חודשים בערך) וכתוצאה מהם נוצר באז גדול בקרב מומחים ויוצרי סרטונים שהפנו אצבע מאשימה כלפי פייסבוק על סילוף ופגיעה בזכויות יוצרים של תכני וידאו. אותו באז נוצר מכמות גדולה של סרטוני וידאו, והמשיך לבלוגים ולאתרים הדנים בנושא הפרת זכויות היוצרים מצד פייסבוק והשיטות הקיימות לגניבת תוכן וידאו. כותרות מאשימות, מילים לא פשוטות והרבה תסכול, ביניהן:
"How Facebook is Stealing Billions of Views"
"How Facebook Freebooting is Screwing Over Your Fave Youtubers!"
"Facebook Freebooting – Smarter Every Day 128"
"Facebook Video is Crushing YouTube – Facebook Freebooting"
החלטתי להתמקד בסרטון אחד מתוך הערוץ של "In a Nutshell – Kurzgesagt" ולהעביר את הסיפור הכואב שלהם. החבר'ה האלו יוצרים סרטונים ביוטיוב ומתבססים על רווחים מהצפיות. הסרטון: "How Facebook is Stealing Billions of Views", פורסם ב 10/11/2015 וזכה ל 2,009,826 צפיות! לערוץ יש 1,455,636 מנויים ואני בטוחה שהעברת המסר זרמה להם בקלות.
"לפני מספר ימים פייסבוק חשפה כי ברשת שלה יש 8 מליארד צפיות. מנתונים של הרבעון הראשון של שנת 2015, ניתן לראות ש 725 אלף מהסרטונים הנצפים ביותר בפייסבוק היו גנובים, וזה הסתכם ב 17 מיליארד צפיות. אתרים ומשווקי תוכן גונבים מיוטיוב סרטוני וידאו ומעלים אותם בפייסבוק כתכנים ויראליים. הסרטונים עוברים אישור פרסום בפייסבוק, וזו מנצלת את הבמה לחיזוק המוניטין.
לפי פייסבוק, צפיה בסרטון נספרת כבר לאחר 3 שניות אפילו אם הסרטון מושתק. כך שאם תגלשו בפייסבוק ותגללו כלפי מטה לאט, אותו סרטון שמופיע בפיד, ייחשב בספירה (הערה שלי: ביוטיוב זה פי 10 בערך) זה אומר שמעורבות הצופה ותשומת הלב בפייסבוק היא ירודה. בהשוואה לצפיות ביוטיוב, הצפיות בפייסבוק צונחות לאחר מספר שניות בגלל שהן לא אמיתיות. אבל כידוע מספרים גדולים הם מרשימים, אז פייסבוק ממשיכה להעמיד פנים שיש לה מספר צפיות כל כך גבוה, ומכיוון שפייסבוק מעדיפה את הנגן שלה על פני הנגן המקורי, ההפצה של הסרטון היא גבוהה יותר.
למעשה, קבוצה גדולה של אנשים בנו את הנוכחות ברשת על בסיס גניבת יצירות של אחרים וזה ממש פוגע ביוצרים עצמאיים. בניגוד לאמונה הרווחת, תוכן גנוב / מועתק, כמעט ולא נותן ליוצרים חשיפה אלא רק לפייסבוק ולגונב התוכן שנהנים מזה. תוכן איכותי דורש הרבה יצירתיות, זמן ואהבה. במקרה שלנו לוקח לנו מאות שעות עבודה, אפילו שיש לנו מעל מליון מנויים, אנחנו עדיין תלויים בפרסום ובחשיפה, ובלעדיהם לא היינו יכולים להמשיך ליצור סרטוני וידאו.
עבור יוצר קטן, סרט ויראלי יכול להיות ההבדל בין תחביב לקריירה. גניבה כזו לא כל כך אפשרית ביוטיוב בגלל שקיימים בה חסמים משמעותיים למניעת מצבי הפרת זכויות. למרות שהמערכות לזיהוי תוכן של יוטיוב רחוקות מלהיות מושלמות במיוחד עבור גיימרים ומבקרי קולנוע, פייסבוק מצידה הגזימה עם הפרסומים.
בואו נראה מה קרה בשנה שעברה בנושא הפרת זכויות יוצרים: תהליך הגשת התלונה הוא ארוך ומייגע, ונדרש הרבה מזל כדי למצוא סרטונים גנובים, לבינתיים מספר הצפיות בסרטונים רק עולה, והיא מצידה מעכבת את הורדתו מהמסך של האוהדים. ליתר דיוק, הסרטון זוכה ל 99.9 אחוז מהצפיות שאי פעם יקבל, וגונב זכויות היוצרים בפייסבוק, לא מוטרד כלל לעומת היוצר המקורי שמתמודד עם גניבה, תחושת השפלה וניצול.
לאחרונה פייסבוק הודיעו שהם מתכוונים להשתנות בנושא זכויות היוצרים, אבל קשה מאוד להתייחס אליה ברצינות. עד כה היא לא שיתפה את הרווחים שהצטברו מהצפיות בסרטון, ולמעשה היא בנתה אימפריה מתוכן גנוב ודרסה את היוצרים המקוריים. עם זאת, היא מדווחת על בחינת מודלים שיכירו בשותפים אך לצערינו מדובר בחברות ולא ביוצרים העצמאיים.
אז איך אתם כצופים יכולים לעזור? צרפו את הקישור לסרטון המקורי כתגובה תחת הסרטון בפייסבוק, העירו את תשומת ליבו של היוצר המקורי – כי רק הוא יכול להגיש תביעה. בסופו של דבר, כולנו מייחלים שהאינטרנט יהיה חופשי שימשיך לשמש כבסיס ליצירתיות, יצירת קהילה ותוכן נהדר".
ומה יש לפייסבוק להגיד על נושא זכויות היוצרים?
ציטוט: "זכויות יוצרים הן הזכויות המשפטיות שנועדו להגן על עבודות יצירה מקוריות, (לדוגמה: ספרים, מוזיקה, סרטים, יצירות אמנות). באופן כללי, זכויות יוצרים מגנות על ביטוי מקורי, כגון מילים או תמונות. הן אינן מגנות על עובדות ורעיונות, עם כי הן עשויות להגן על מילים או תמונות מקוריות המשמשות לצורך תיאור של רעיון".
שיווק באמצעות וידאו ביוטיוב או בפייסבוק
שוב אני חוזרת על עצמי… העולם יתמקד באינטראקציה חזותית עם גולשים וכל מנהל מדיה חברתית או מנהל שיווק דיגטלי יצטרכו להשקיע ביצירת תוכנית אסטרטגית ויזואלית. הסיכוי למנף את הערוץ התקשורתי עם לקוחות בטריטוריה הדיגטלית על ידי וידאו הוא בולט במיוחד, והמסוגלות לבצע אופטמיזציה לערוצי וידאו ולמקסם את התוכן לשם הגברת הנראות והחשיפה ביוטיוב ובמנוע החיפוש של גוגל, היא טכניקה יעילה שהוכיחה את עצמה כצעד הראשון בפעילות השיווקית לסרטוני וידאו. ליוטיוב כלים נלווים שתורמים להפצת הבשורה, כגון פרסום ממומן, קריאה לפעולה על גבי סרטונים ועוד.
מנגד, בפייסבוק תוכלו לזכות למספר רב של צפיות (צינית…צינית) ומי יודע אולי לתביעה אם לא תחתימו את מנהל המדיה החברתית שלכם על תוכן מקורי (צינית פעם 3).
ועכשיו ברצינות, פייסבוק עדיין לא הוכיחה לנו שיש לה מנגנון איכותי לדירוג סרטונים או מדד אמין לצפיות. עד אז, קחו בחשבון את הטכניקה שהיא מיישמת (לא אומרת שום מילה על פרסום סרטונים בפייסבוק, אלא על אורגניות בלבד).
על קצה הלשון שלי…
זה קצת לא פייר שפייסבוק, הרשת החברתית הכי ריווחית (שווי מעל ל 260 מיליארד דולר) פיתחה זירת וידאו שאינה מגנה על זכויות יוצרים עצמאיים. אני משערת שבזמן הקרוב, פייסבוק תפעל לטובת הנושא אם היא רוצה להיות יריבה ראויה של יוטיוב / גוגל. האם היא תצליח למנוע גניבת תוכן של אוהדיה מיוטיוב והעלאתם לפייסבוק? לא בטוח, הרשת פרוצה מאוד.
מעוניינים להרחיב את הידע? לחצו כאן סדנת שיווק בפייסבוק